Pengikut-pengikut

Wednesday, May 11, 2011

Sekolah Vokasional akan jadi KOLEJ....

Petikan dari Berita Harian Online



MALAYSIA akan merombak sistem pendidikan teknikal dan vokasional, sekali gus mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional, yang akan menawarkan diploma atau diploma lanjutan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan akan melakukan sedikit pindaan kepada Akta Pendidikan negara tidak lama lagi. 

“Ia bukan saja bagi menghapuskan stigma atau persepsi bahawa pendidikan teknikal dan vokasional sebagai pilihan kedua, selepas bidang akademik lain, malah akan memberi satu laluan kerjaya pendidikan yang lebih jelas.  

“Ia tidak terbatas kepada Sijil Kemahiran Malaysia saja tapi sijil yang lebih tinggi setaraf diploma atau diploma lanjutan,” katanya pada sidang media sebelum menyampaikan ucaptama di Mesyuarat Mesyuarat Ketiga Menteri-Menteri Pelajaran Asia Eropah (ASEMME3) di Axelborg Hall di sini, petang semalam.

Hadir sama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin; Duta Malaysia ke Sweden, Datuk Kamarudin Mustafa; Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Prof Dr Rujhan Mustafa dan Ketua Pegawai Eksekutif Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Datuk Syed Ahmad Hussein.

Timbalan Perdana Menteri berkata, rombakan kursus teknikal dan vokasional adalah untuk memastikan tidak ada lagi stigma kepada bidang berkaitan, seperti sebelum ini yang kebiasaannya menyaksikan pelajar disalur ke bidang berkenaan kalau mereka tidak cemerlang dalam akademik.

Muhyiddin berkata, pendekatan sebelum ini adalah tidak tepat kerana di negara maju aspek teknikal dan vokasional diletakkan sebagai pilihan sama dengan akademik.
“Jadi kita sedang melakukan transformasi ini. Kita nak lihat prestasi setiap pelajar kalau kecenderungan awal mereka pada bidang yang tidak terlalu akademik, kita akan salurkan mereka bidang teknikal dan vokasional, sama ada di sekolah menengah biasa yang menawarkan mata pelajaran vokasional atau di sekolah vokasional.

“Kita akan mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional yang menawarkan diploma atau diploma lanjutan yang mana pelajarnya berpeluang melanjutkan pengajian di universiti selepas itu,” katanya.

Beliau berkata, subjek teknikal dan vokasional juga akan ditawarkan di peringkat menengah rendah, supaya pelajar dapat mengambil bidang yang mereka minati lebih awal.

Pada masa sama katanya, Malaysia akan mengkaji program kerjasama dan bertukar pengalaman dengan institusi berkaitan di Eropah, seperti di Perancis, yang mana sasaran ditetapkan kerajaannya ialah 60 peratus pelajarnya mesti pergi ke sekolah vokasional, sekali gus mereka mengiktiraf vokasional lebih penting berbanding akademik.

"Namun kursus yang ditawarkan di Perancis jauh lebih canggih. Ini contoh di mana kita boleh berkongsi pengalaman, mungkin bertukar tenaga pengajar dan melihat kurikulum apa serta subjek yang mereka ajar. Mungkin kita boleh adakan program pertukaran pelajar untuk melihat apa yang telah dilakukan Eropah," katanya.

Ditanya apakah Malaysia juga akan meletakkan sasaran 60 peratus seperti Perancis, Muhyiddin berkata Malaysia masih jauh terkebelakang iaitu baru 10 peratus dan akan di pertingkatkan kepada 20 peratus dalam tempoh lima tahun ini. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vokay... nama yang tak pernah aku lupa... kat sini aku belajar semasa aku tingkatan 4 dan 5.... dalam jurusan AUTOMOTIF ambil SPMV....

Motto sekolah "WE GOT TO BE NUMBER ONE"...

No comments:

Post a Comment