Pengikut-pengikut

Saturday, May 28, 2011

Selamat Pengantin Baru...

TAHNIAH... SELAMAT PENGANTIN BARU... Amir Ikhwan... semoga bahagia dan kekal ke anak cucu cicit...

Alhamdullillah... walaupun tak dapat bersama di majlis... FB main peranan boleh jugak pak cik tengok anak buah pak cik sorang nie nikah...

Dari Melaka ke Negeri PAHANG... jauh tue... Hang Tuah melamar TUN TEJA....

Friday, May 27, 2011

Al-fatihah...

Aku sedekahkan al-Fatihah nie buat rakan aku semasa aku belajar kat UK dulu... walaupun sekejap je aku mengenali engkau... tapi setiap memori sentiasa bersama..

Allahyarham Mohd Ariff Hj Ahmad pernah berkhidmat di ADTEC KULIM sebagai J29 sangkut dari tahun 2000 dan menjadi F29 di JAKIM...

Semua tinggal kenangan saja... semoga roh nya akan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman....

Thursday, May 26, 2011

New Handphone...

Rindu Terubat...

Pagi semalam... pergi mencari penganti baru... buat pengubat rindu di kala memerlukan... hehhe... akhirnya ketemu dengan apa yang di kehendaki...

Nak jadi cerita... siap dapat durian runtuh lagi selepas jumpa pengganti...

Wednesday, May 25, 2011

Rindu pada MU....

Hari nie dalam sejarah aku... tak pernah hilang barang hari nie hilang... sedih gila... nak dapat dah la sikit aaaaaaa.... serabut kepala memikirkannya... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Dah tak tahu nak taruh apa cerita kat dalam blog nie... kepala jadi hang out kejap...

Monday, May 23, 2011

Ikhlas @ Tak Ikhlas di ITEX 11...

Salam... lama tak aku update BLOG nie... mana tak nya... berada di Kuala Lumpur selama 4 hari di sana... lepak di HOTEL VISTANA...

Yang boleh aku pie sana sebab nak tolong kekawan yang bertungkus lumus kat program di Pusat Konvesyen KLCC... pertandingan ITEX 2011 yang bermula dari 19 Mei dan berakhir 22 Mei... macam-macam kejadian yang jadi kat pertandingan nie.. HALANGAN MESTI DI TEMPUHI...

Mesin Semprit-Tat menjadi sandaran untuk pertandingan... pasukan nie terdiri dari Akmal, Azlan, Anuar, Rozaini dan Erwan... aku pergi untuk membantu je... tak layak pun nak jadi peserta... *senyum*

19 Mei (Khamis) Cadangan bertolak ke pertandingan pada jam 8.30 pagi.... tiba-tiba aku tepon Cikgu Azlan... dicakap bertolak jam 10.00 pagi... sebab mesin tak siap lagi... aku pun tunggu la Cikgu Azlan datang rumah untuk ambil aku... sebab aku menumpang kenderaan dia... sampai je kat JMTI... naik ke tingkat 2 tengok keadaan mesin... rupa nya ada masalah lagi... Erwan bertungkus lumus siapkan program... akhir nya jam 12.00 tengahari bertolak ke Kuala Lumpur... tiba di KLCC... pening kepala duk cari parking paling dekat dengan Pusat Konvesyen.. pusing punya pusing masuk balik KLCC... mesin yang di bawa dengan kenderaan HILUX Zul Maju masih belum sampai... jam 8.55 malam baru sampai ke tempat punggah barang... ada 5 minit je untuk setup tempat pameran... lambat sebab laluan nak masuk tempat punggah di Pusat Konvesyen, Zul Maju tak tahu dan hujan la pulak kat KL hari tue... apa lagi dengan JEM la pulak..
siap setup tempat, terus pergi makan di PELITA AMPANG dibelanja Zul Maju... kemudian selesai makan check in HOTEL VISTANA jam 11.00 malam jugak la...

20 Mei (Jumaat) Aku ngan Rozaini di kira pelawat sebab tag nama penjaga pameran tak cukup.. pagi tue aku redah KL untuk cari KUIH SEMPRIT TAT... satu KL aku cari dari HOTEL VISTANA berjalan ke CHOW KIT... dari CHOW KIT berjalan ke MASJID JAMEK.. sampai MASJID JAMEK pergi pulak ke PASAR SENI... akhir nya dapat la kuih tadi... kemudian kami pergi ke KLCC... pergh mencabar sungguh perjalanan... akhir sampai di pameran... nak jadi cerita mesin masih lagi dalam proses pembaikpulih oleh Anuar dan Erwan... ketuk sana ketuk sini... last-last mesin tak siap-siap jugak... pening kepala tengok karenah kekawan... pengadil pertandingan datang selepas solat jumaat... perbentangan di buat oleh Akmal... TERBAIK... tapi ayat-ayat kat banner HANCUR... hehhe BROKEN ENGLISH ngan silap lagi lak tue.. hahaha... guna terjemahan dari GOOGLE lagi... apa pun terselamat... tamat sudah perbentangan... hari nie En Zaihan belanjan pulak kat kat KLCC... pekena Ayam Penyet... cam biasa... abis kami pun balik la ke HOTEL kami... aku dan Rozaini naik LRT je... yang lain naik kereta Cikgu Azlan... aku sampai di hotel awal jadi aku lepak je dalam bilik... tiba Cikgu Azlan sejam kemudian... dia cakap kunci dia jatuh celah LIFT... macam-macam tue...

21 Mei (Sabtu) Menanti keputusan rasmi dari pengadil.... keputusan yang tak di duga... boleh dapat SILVER lak pulak mesin nie...  hari nie semua naik LRT... dah la Anuar sakit kaki... tengahari amik pingat SILVER tue.. pamer la kat meja... abis je semua lepak kat booth sampai la ke petang... elok je nak tutup booth... ada satu syarikat nie.. mungkin nak buat niaga kuih rasa nya... bersemangat nak beli sesangat mesin nie... entah la... boleh ke tak boleh nasib dia, Akmal bagi no contact suruh call pengarah untuk menentukan sama ada boleh buat atau tidak.. okay la.. lepas balik ke Hotel... sebelah malam ada DINNER pertandingan... kami pergi berlima...makan malam la kata kan... pakaian formal... lepas makan pergi ke UPTOWN Danau Kota... macam-macam di shopping Cikgu Azlan sampai abis RM100 hinggit...

22 Mei (Ahad) Last day.... check out hotel jam 10.00 pagi.. masa check out nie aku rasa ada cam tak kena je.. aku ngan Cikgu Azlan bayar RM330 setiap sorang... tapi yang seronok kat bil Akmal dan Anuar hanya bayar RM330 saja... jadi kesimpulan nya Rozaini dan Erwan tak di kenakan bayaran.... lepas tue kami pergi ke Pusat Konvesyen KLCC... pameran sampai jam 4.00 petang saja... tamat je kami bungkus balik... yang lawak nya sampai balik pun boleh duk sesat lagi... tue la KL...  kalau tak cekap jangan kata cekap... aku bab jalan raya kat KL nie memang OUT of SERVICE.... apa pun kami selamat tiba di rumah masing masing lebih kurang jam 12.00 malam gak la..

KESIMPULAN dari pengalaman ITEX 11 dari Cikgu Azlan "Buat la keje dengan keikhlasan... buat benda nie tak ikhlas sebab tue pelbagai halangan terjadi..."

Wednesday, May 18, 2011

Keong Racun...

Salah SIAPA???

Dah tersepit baru la nak cari orang tolong... TOLONG! TOLONG! TOLONG! cam tue la gaya nya... hari nie mungkin hari dia mana la tahu esok lusa aku pun cam tue...

Nak kata orang jangan lebih-lebih.. karang kita yang terkena dek batang hidung...

Masuk pertandingan, tapi projek tak siap lagi... esok nak pergi dah... hari nie masih dalam proses... sebarang TROUBLESHOOT tak buat lagi... aku takut tak jadi je... cam mana aku nak SHOOT gambar... kalau mesin pun tak siap lagi... SALAH AKU ke.... sendiri mau ingat la... hehehe... malu la kalau projek kena BAMBU tak siap... malu kat team yang buat... malu kat jabatan... cam tue la gaya nya...

Di harap semua jangan nak menuding jari kat sesiapa... yang penting kerjasama tue yang penting... kalau tak boleh minta la tolong awal-awal... jangan last minit baru nak agih tugas... takut last-last TAK JADI je... "APA YANG PENTING? KERJASAMA" gaya WONDERPET...

Kesian gak tengok kekawan yang buat mesin nie.. tak pergi lagi dah macam-macam hal... pergi esok entah la apa lak yang tak kena... yang aku tahu esok sehingga Ahad nie aku jaga BOOTH je... nak tanya lebih-lebih minta maaf la...

Nak cerita kata aku OKAY... tak la.. aku nie pun kekadang lebih kurang je.... jalan pun kekadang senget gak...

Itu la pepatah ada kata nak AJAR ANAK KETAM JALAN LURUS... BAPAK KETAM PUN JALAN MENGIRING....

ITEX 2011 KLCC...

Invention, Innovation & Technology Exhibition : 20-22 Mei 2011 di KUALA LUMPUR CONVENTION CENTER...

ITEX 2011 di Kuala Lumpur adalah Invensi, Inovasi, Antarabangsa & Pameran Teknologi ke 22. Ini adalah pameran yang terkemuka di Asia memaparkan penemuan baru, teknologi dan produk - ciri penemuan terbaru dan inovasi oleh universiti, institusi penyelidikan, penemu individu dan sektor korporat.

Pelaburan KWSP ke Unit Amanah....

Kelayakan Pengeluaran Pelaburan Ahli
Mulai 1 November 2007, KWSP telah melaksanakan beberapa pembaharuan dalam SKIM KWSP secara berperingkat di bawah inisiatif strategik ’Bukan Hanya Simpanan’ seperti mana yang diperuntukkan  di bawah Akta KWSP 1991 (pindaan 2007).  Ini termasuklah  inisiatif untuk memperkenalkan Simpanan Asas bagi menentukan amaun yang layak dilaburkan oleh ahli daripada Akaun 1 di bawah Pengeluaran Pelaburan Ahli (PPA).


Definisi Simpanan Asas
Simpanan Asas ialah satu jumlah simpanan dalam Akaun 1 yang ditetapkan mengikut umur bagi membolehkan ahli memperoleh simpanan sekurang-kurangnya RM120,000 pada umur 55 tahun.  Ahli boleh melaburkan simpanan dalam Akaun 1 yang melebihi simpanan asas dalam produk dan menerusi insititusi pelaburan yang diluluskan oleh Menteri Kewangan.

Syarat-syarat Yang Ditetapkan
  • Mulai 1 Februari 2008, ahli boleh melaburkan simpanan di bawah PPA tidak melebihi 20% daripada jumlah simpanan yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1.
  • Pelaburan ini boleh dibuat setiap 3 bulan sekali dan jumlah minimum pelaburan ialah RM1,000.00.
  • Jumlah Simpanan Asas dan contoh pengiraan adalah seperti jadual dibawah.
  • Syarat-syarat am prosedur di bawah Pengeluaran Pelaburan Ahli yang lain masih kekal dan tidak berubah.
Jumlah Simpanan Asas Dalam Akaun 1 


Contoh Pengiraan Kelayakan

Pembawa Mulut...

Kenapa, bila ada gosip atau sebaran fitnah je... orang akan cakap orang tak bekerja yang membawa nya... contoh nya suri rumah la... kenapa tak cakap orang yang bekerja yang suka membawa mulut lak...



Ada beberapa sebabnya... mungkin sebab orang nampak dia orang tak keje... jangan cepat menuding jari... sama je manusia nie... selagi ada MULUT... mesti akan MEMBAWA nya... tanpa sedar atau sedar... kekadang orang akan bercakap apa yang dia nampak dan lihat... kekadang orang akan menambah PERISA atas apa yang dilihat... konon nya nak BAGI SESEDAP RASA... bak kata orang selagi dia ada sifat PHD...



Aku nie bukan la pandai sangat nak berBLOG nie... karang taip silap orang kata KONTROVESI lak... KONTROVESI??? hehehe...



Ada satu permainan yang aku suka masa aku jadi Fasilator dalam MSK... permainan dia aku kurang ingat nama apa.. cara dia macam nie... kita bina satu kumpulan dulu.... buat satu garisan panjang... kita akan panggil peserta pertama datang ke depan... menghafal satu ayat panjang la... contoh... Pak Abu naik basikal ke kedai untuk membeli gula dan tiba di kedai Pak Abu lupa membawa wang... dan di hafal la peserta pertama tadi... habis masa lima minit kita akan memanggil peserta kedua... di beri masa dua minit bagi peserta pertama tadi memberi maklumat kepada peserta kedua diselangi gangguan dari pihak ketiga... setelah tamat masa dua minit peserta seterus nya akan mendapat maklumat dari peserta kedua tadi...



Peserta terakhir dalam kumpulan di kehendaki mencatat semula apakah maklumat yang di sampaikan oleh peserta yang memberi maklumat terakhir kepada nya...



Kalau dalam kumpulan tu ada peserta yang JUJUR dan AMANAH... jawapan ayat panjang tadi mungkin akan sama... jika ada YANG PEMBAWA MULUT atau BERMASALAH... mungkin jawapan ayat panjang tadi akan bertukar-tukar atau di TAMBAH-TAMBAH perisa nya... mungkin ayat tiba dikedai Pak Abu kemalangan kecil sehingga patah tangan dan kaki nya...



Kesimpulannya yang aku nampak la KITA SAMA SAHAJA... ADA KURANG NYA ADA LEBIH NYA... yang BAIK datang dari NYA... yang KURANG datang dari KITA sendiri... jangan nak TUDING JARI kepada sesiapa...

Kesian CUEPACS...

Tertarik dengan artikal yang di scan oleh rakan FB Mamu Aboy Rembau... mengenai geng pegawai kata CUEPACS hanya memperjuangkan hak GRED 1 sehingga 40 je... kesian CUEPACS...


Tak cukup ke... ish ish... rasa nya tak pernah di sisih pun gred 41 ke atas nie... apa yang GRED 1 hingga 40 dapat... GRED 41 pun dapat gak... dapat lebey lagi... ada ke GRED bawahan kisah... TAK PUN... sama-sama cukup la tue.... keja kekadang GRED bawahan yang buatkan... yang dapat nama GRED atasan... ADA KAMI KISAH...


Tak payah la nak bising-bising pasal benda semua nie...
JOM BACA TENGOK...


------------------------------------------------------------------------------------------------


CUEPACS hanya perjuang hak kakitangan rendah

2011/05/12

KENYATAAN Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman dalam akhbar ini pada 10 Mei lalu mengundang rasa kurang senang pegawai bergred 41 ke atas terhadap kesatuan itu mengenai cadangan tuntutan kenaikan elaun perumahan (ETP) gred 1 hingga 40 daripada RM180 kepada RM350, manakala elaun perumahan untuk gred 41 dan ke atas dikekalkan kerana sudah dianggap mencukupi.

Kami berpandangan cadangan CUEPACS tidak rasional dan tidak berdasarkan hakikat sebenar dan hanya mewakili kepentingan pihak tertentu saja. Setiap kali tuntutan dikemukakan CUEPACS hanya golongan tertentu seolah-olah ia berjuang untuk kepentingan kelompok itu saja dan selalu juga gred 41 tersisih dan tidak mendapat manfaat sewajarnya.
Ini sudah terbukti dalam kes pelarasan gaji antara 15 hingga 30 peratus pada 2005. Paling kurang mendapat manfaat adalah golongan dalam gred 41 yang sebelum pelarasan tangga gaji 41 adalah lebih tinggi daripada 27-32, namun sebaliknya selepas pelarasan.
Kami menyokong sepenuhnya cadangan itu seandainya ia memberi keadilan kepada semua. Tetapi apa yang berlaku jika diteliti secara mendalam apakah wajar cadangan yang cuba dibawa oleh oleh CUEPACS itu. Tidakkah CUEPACS sedar RM350 itu akan menjadikan elaun gred 1-40 lebih tinggi daripada pegawai mereka. Tidakkah Presiden CUEPACS tahu atau sedar bahawa bayaran ETP yang diterima kakitangan gred 41 hanya RM250.

Jika alasan CUEPACS kadar diterima gred 1-40 tidak mencukupi untuk menampung sewaan rumah kenapa tidak minta elaun sehingga RM500 hingga RM1,000 saja. Dalam soal tuntutan COLA, kami menyokong sepenuhnya kerana kos barangan dan perkhidmatan semakin meningkat.

Jika dikaji secara terperinci pendapatan sesetengah golongan gred 17 hingga 40 lebih tinggi daripada pendapatan pegawai gred 41-44, kerana selain gaji dan elaun, mereka boleh menambah pendapatan dengan tuntutan kerja lebih masa mencecah ribuan ringgit, sedangkan gred 41 dan ke atas tidak mendapat peluang itu. Seandainya JPA atau kerajaan menerima cadangan CUEPACS ini, ETP golongan gred 40 ke bawah menjadi lebih tinggi daripada kakitangan bergred 41 dan 44. Jika ini berlaku ia adalah sesuatu yang amat malang bagi kakitangan gred 41 kerana sering dilupakan CUEPACS.

Buatlah kajian secara mendalam sebelum mengemukakan tuntutan kepada kerajaan agar kebajikan anggota gred 41 juga mendapat perhatian sewajarnya.



AWAN KELABU,

Kuala Lumpur
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 


Pekerja gred 41 sering disisihkan

2011/05/12

SAYA berasa amat kesal dengan kenyataan Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman baru-baru ini yang dilihat hanya memperjuangkan kakitangan kerajaan gred 1 hingga 40 saja.

Kenyataan beliau yang mahu kerajaan menaikkan elaun kakitangan gred 1 hingga 40 tidak menunjukkan beliau sebagai seorang Presiden yang menjaga kepentingan kakitangan awam secara menyeluruh.
Lebih dikesali beliau menyatakan elaun kakitangan gred 41 ke atas sudah lebih mencukupi. Adakah adil elaun kakitangan gred rendah saja yang perlu dinaikkan? Jangan jadi pisang berbuah dua kali yang banyak menguntungkan sebelah pihak saja.
Jika beliau memperjuangkan golongan gred rendah beliau tidak layak memegang jawatan Presiden CUEPACS, sebaliknya menjadi Presiden Kakitangan Kerajaan Bergred Rendah saja.



JEJAKA KACAK,


Monday, May 16, 2011

Nasi Lemak vs Mc D....


Nie bukan isu apa pun... cuma tertarik percakapan semasa majlis bersama KPPA di Adtec Taiping, sabtu lalu.... mencerita kan tentang nasi lemak...

Cerita nasi lemak nie menarik sebab.. dalam tersirat nya merupakan kita PLV nie... kisahnya nasi lemak utara dengan nasi lemak antarabangsa kuala lumpur.... nasi lemak utara mungkin sikit isi nya... tapi sedap dan murah.... nasi lemak antarabangsa mungkin mahal dan sedap rasa nya... Dato' KSU mengajak PLV menjadi nasi lemak antarabangsa supaya lebih maju dan berdaya saing...

Ada pulak cerita dari pengarah JPK... nak jadi lebih maju nasi lemak nie.. kena la bawa ke peringkat antarabangsa... keluar kan produk nya keseluruhan malaysia dan serata dunia....


Yang paling best sekali salah seorang wakil PLV dari Nibong Tebal... mencerita kan kalau nak jadi macam tue semua.... kita mesti la ambik contoh MC D kalau nak nasi lemak di kenal serata dunia...

Hari yang penuh dangan cerita nasi lemak...

Selamat Hari Guru...

~GURU PEMBINA NEGARA BANGSA~ Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara Jika hari ini seorang ulama yang mulia Jika hari ini seorang peguam menang bicara Jika hari ini seorang penulis terkemuka Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa; Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca ~JASAMU GURU… AKAN KAMI KENANG SEPANJANG HAYAT~


Di sini la aku bermula bersekolah rendah... nak kata budak famous tak la sangat... cuma budak biasa yang kurang di kenali... budak hingusan lagi masa nie...
Aku sekolah nie dari tahun 1 sehingga tahun 6... pelbagai jenis rakan dan sahabat yang ku kenali... tapi entah la ke mana agaknya mereka nie semua... rindu jugak zaman sekolah rendah nie...
Selalunya sebelum masuk kelas pepagi... depan tapak perhimpunan la menjadi gelanggang main kejar-kejar... tiang-tiang sekolah jadi port galah panjang... pelbagai permainan yang di main nya sehingga loceng sekolah di bunyikan...


Tamat tahun 6.... isi borang masuk sekolah menengah... ramai rakan-rakan dari sekolah rendah aku nie masuk ke KSAH.... tapi entah macam mana boleh aku seronok sangat nak masuk SMDSO nie... 

Di sekolah nie aku belajar dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 3 saja... pelbagai memori di kongsi di sekolah nie... di sekolah nie la aku di lantik menjadi penolong ketua kelas dan pernah memegang jawatan ketua kelas...

Zaman nie la aku mula zaman kenakalan aku... hahaha... nak kata wanted tue tak la... cuma zaman nie aku kena jaga budak-budak yang nakal je... setakat kena penampar PK HEM cikgu disiplin sekolah tue perkara normal la...
 
 Tamat PMR... masuk la aku ke aliran Perdangangan... masa nie aku buat dek je kat kelas... mana tak nya yakin dapat masuk ke SMV Alor Setar masa tue...

Akhir nya aku masuk jugak sekolah nie.. aku lepak sekolah nie 2 tahun.. tingkatan 4 dan 5.... masa nie amik SPMV.... kat sini aku belajar kursus Automotif.... di sebabkan guru kelas aku masa tingkatan 3 Cikgu Norliati menjadi guru kelas aku kat SMVAS nie.. jadi aku dilantik sekali lagi menjadi ketua kelas.... huhuh... muka baik kot.... 

Kat sini aku teringat zaman kenakalan teramat sangat... terutama cikgu-cikgu di bengkel Automotif.... macam-macam kami buat perangai masa kat bengkel.. dan macam-macam denda yang cikgu buat untuk kami berjaya...

Tanpa GURU mungki tiada la aku menjadi GURU pulak di JMTI nie.... 

SELAMAT HARI GURU 2011

Thursday, May 12, 2011

Jiran merangkap rakan sejabatan berpindah...

Setahun aku pindah ke Bandar Tasek Mutiara... dapat jiran merangkap rakan sejabatan... nama pun lebey kurang aku je... dah nak pindah pulak... cam baru semalam je berjumpa... padahal dah hampir bertahun-tahun dah... cuma rasa dah macam ahli keluarga dah pun...

Pindah disebabkan kenaikan pangkat dari Gred 17 ke 22... aku ntah bila lak nak rasa naik pangkat... oleh kerana JMTI tak ada Gred 22 terpaksa la berpindah ke ILP Kuantan... apa pun mesti ceria sebab dapat balik kampung...

Semasa berjiran... aku rasa seronok dan gembira kerana dapat jiran seperti mereka... entah lepas nie siapa lak nak ganti dia orang...

Esok pagi lori sampai... time untuk hantar barang-barang dulu... tuan nya menyusul kemudian...

Ucapan terima kasih dan sangat gembira dapat jiran yang sporting, saling hormat menghormati jiran dan tahu adab kejiranan...

Mungkin lepas nie isteri aku si UMI akan terasa kehilangan AKAK jiran kesayangan nya berpindah... mana tak nya dah macam-macam aktiviti mereka lakukan bersama ketika si suami ke tempat keje... kesian kat UMI... siapa la lepas nie jadi kawan UMI...


Walaupun setahun jagung berjiran rasa nya macam dah bertahun-tahun nya berjiran...

SIAPA LA AGAKNYA PENGGANTI RAFFI, KAK ZAI, MUJAHID, SYUHADA dan SYAKIRIN...

Sinopsis Kongsi


kongsi poster

Sinopsis Kongsi:-
TUMULAK, seorang pembunuh upahan berasal dari Thailand telah diupah oleh Ketua Gangster Thailand iaitu KIMPEDU. KIMPEDU yang tamakkan kuasa dan wang, merancang untuk membunuh setiap ketua kongsi gelap di Malaysia bagi menimbulkan kekacauan diantara kumpulan kongsi gelap Melayu, Cina dan India. Ini akan memudahkan kumpulannya menyusup masuk dan menguasai kawasan pemerintahan dan perniagaan ahli kongsi gelap di Malaysia.
Segala kekecohan ini berlaku bermula di Pulau Pinang. ASP SHARIF yang bertugas di bahagian D7 kongsi gelap, judi dan maksiat bertanggungjawab di dalam kes – kes yang melibatkan ahli kongsi gelap. Setelah banyak kes pembunuhan berlaku dan berita tersebut tersebar luas. Wajah fotofit TUMULAk terpampang di poster dan televisyen sebagai orang yang paling dikehendaki di Malaysia. KIMPEDU lantas mengarahkan MAIA iaitu pembunuh upahannya yang kedua untuk memburu dan membunuh TUMULAK agar rahsia perancangannya tidak terbongkar kepada pengetahuan kumpulan kongsi gelap Malaysia dan pihak Polis.
TUMULAK diburu oleh Polis, kumpulan kongsi gelap dan seorang pembunuh upahan. Pelbagai strategi dirancang bagi meloloskan dirinya dari pihak – pihak tersebut. TUMULAK mengugut ASP SHARIF agar tidak mengganggunya. MAIA, pembunuh upahan kedua berjaya ditangkap oleh TUMULAK. TUMULAK berjaya melepasi sekatan Polis dan keluar dari Pulau Pinang menuju ke sempadan Thailand tetapi akhirnya beliau tumpas ditangan Skuad UTK Polis.

Tajuk Filem:
Kongsi

Pengarah:
Farid Kamil

Penerbit:
Metrowealth Movies Production Sdn. Bhd.

Dipawagam:
12 Mei 2011

Pelakon Kongsi:
Shaheizy Sam
Fizo Omar
Yana Samsudin
Azad
Bront Palarae
Putri Mardiana


Wednesday, May 11, 2011

Fire Burger Lagi...

Supermodel FIRE BURGER... thank Wiwie
Meleleh....
Tak penyet lak tue...

Di tapak lama...
Special Menu's Kambing/Rusa/Arnab/Ostrich
Port baru FIRE BURGER...
Port lama FIRE BURGER...
Menu yang ada di FIRE BURGER
Sebelum beroperasi...

360˚ ganti PTK.... CUEPACS puas hati...


Kongres mahu bincang semula pelarasan gaji, elaun

PUTRAJAYA: Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) pada dasarnya berpuas hati dengan penjelasan mengenai pelaksanaan penilaian tahap kecekapan (PTK) menggunakan konsep 360 darjah yang diperjelaskan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam perjumpaan hampir empat jam semalam. 

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata berasaskan perbincangan setakat ini, pihaknya mendapati ada perubahan berbanding PTK yang diguna pakai sebelum ini, tetapi mereka akan adakan perjumpaan lanjut dengan JPA.  

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata berasaskan perbincangan setakat ini, pihaknya mendapati ada perubahan berbanding PTK yang diguna pakai sebelum ini, tetapi mereka akan adakan perjumpaan lanjut dengan JPA.
“Buat masa sekarang, CUEPACS mencapai persefahaman dengan JPA untuk membincangkan isu ini secara tertutup dan kita akan kemukakan semua syor kepada Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Datuk Seri Abu Bakar Abdullah) dalam perjumpaan akan datang,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Akhbar ini kelmarin melaporkan, prestasi kakitangan awam akan dinilai menggunakan konsep 360 darjah oleh pegawai atasan, rakan sejawatan dan kakitangan bawahan bagi menentukan tahap kecekapan mereka untuk pertimbangan panel khas bagi kenaikan pangkat, pengisian jawatan kosong yang lebih tinggi serta penempatan baru.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata, pihaknya akan membincangkan semula isu pelarasan gaji, Elaun Sara Hidup (COLA) dan elaun perumahan pada mesyuarat kesatuan di Lumut, Perak pada 26 dan 27 Mei ini bagi menentukan permohonan yang hendak dipanjangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Antara lain, CUEPACS meminta kerajaan mengkaji kenaikan elaun perumahan sedia ada, terutama bagi kakitangan gred 1 hingga 40, iaitu daripada RM180 kepada RM350, manakala elaun perumahan untuk kakitangan gred 41 ke atas dikekalkan kerana sudah dianggap mencukupi.
Bagi COLA pula, kesatuan itu menuntut bayaran sama rata RM300 berbanding amalan sekarang yang mana kakitangan awam di bandar besar dibayar RM300, bandar kecil (RM200), manakala RM100 dibayar kepada mereka di luar bandar.

Dari segi pelarasan gaji pula, Osman menggesa proses itu disegerakan kerana kira-kira 20 peratus daripada lebih 700,000 kakitangan awam rendah bergaji kurang RM2,000 sebulan dilaporkan terpaksa membuat kerja kedua atau kerja sampingan bagi mengatasi masalah kewangan yang dihadapi.

“Ini kerana kos sara hidup dan harga barangan keperluan seharian sudah meningkat, malah hari ini (semalam) gula naik 20 sen. Saya khuatir prestasi kerja kakitangan awam yang melakukan dua kerja atau kerja sambilan terjejas.

“Kita tidak boleh larang mereka bekerja, malah sudah ramai yang bekerja sebagai pemandu teksi, kakitangan stesen minyak atau di kompleks beli belah. Cuma jangan buat kerja berisiko sehingga menjejaskan tugas hakiki,” katanya.

Omar berkata, semua perkara itu akan dibincang pada peringkat CUEPACS terlebih dulu akhir bulan ini sebelum dipanjangkan kepada Perdana Menteri, seboleh-bolehnya dalam bulan ini juga sempena sambutan Bulan Pekerja.

Katanya, kesatuan sekerja itu memutuskan tidak mengemukakan tuntutan terbabit dalam perjumpaan dengan Perdana Menteri pada tahun lalu atas kesedaran keadaan ekonomi ketika itu tidak mengizinkan. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Bila la aku nak naik pangkat... PTK sempat aku amik.... tue pun cukup makan je... nak harap dapat APC belum tentu la... sendiri nilai pun dah tahu TAK LAYAK... heheh

Lepas nie kena nilai dengan rakan-rakan sekerja pulak... heheh... kena la rakan-rakan yang baik...nilai nya baik la.. kalau rakan tak sekepala.. jawapan nya cara PHD la... heheheh... 

Apa pun penilaian akan di sambut dengan BAIK dan TERBAIK la...

Sekolah Vokasional akan jadi KOLEJ....

Petikan dari Berita Harian Online



MALAYSIA akan merombak sistem pendidikan teknikal dan vokasional, sekali gus mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional, yang akan menawarkan diploma atau diploma lanjutan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan akan melakukan sedikit pindaan kepada Akta Pendidikan negara tidak lama lagi. 

“Ia bukan saja bagi menghapuskan stigma atau persepsi bahawa pendidikan teknikal dan vokasional sebagai pilihan kedua, selepas bidang akademik lain, malah akan memberi satu laluan kerjaya pendidikan yang lebih jelas.  

“Ia tidak terbatas kepada Sijil Kemahiran Malaysia saja tapi sijil yang lebih tinggi setaraf diploma atau diploma lanjutan,” katanya pada sidang media sebelum menyampaikan ucaptama di Mesyuarat Mesyuarat Ketiga Menteri-Menteri Pelajaran Asia Eropah (ASEMME3) di Axelborg Hall di sini, petang semalam.

Hadir sama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin; Duta Malaysia ke Sweden, Datuk Kamarudin Mustafa; Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Prof Dr Rujhan Mustafa dan Ketua Pegawai Eksekutif Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Datuk Syed Ahmad Hussein.

Timbalan Perdana Menteri berkata, rombakan kursus teknikal dan vokasional adalah untuk memastikan tidak ada lagi stigma kepada bidang berkaitan, seperti sebelum ini yang kebiasaannya menyaksikan pelajar disalur ke bidang berkenaan kalau mereka tidak cemerlang dalam akademik.

Muhyiddin berkata, pendekatan sebelum ini adalah tidak tepat kerana di negara maju aspek teknikal dan vokasional diletakkan sebagai pilihan sama dengan akademik.
“Jadi kita sedang melakukan transformasi ini. Kita nak lihat prestasi setiap pelajar kalau kecenderungan awal mereka pada bidang yang tidak terlalu akademik, kita akan salurkan mereka bidang teknikal dan vokasional, sama ada di sekolah menengah biasa yang menawarkan mata pelajaran vokasional atau di sekolah vokasional.

“Kita akan mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional yang menawarkan diploma atau diploma lanjutan yang mana pelajarnya berpeluang melanjutkan pengajian di universiti selepas itu,” katanya.

Beliau berkata, subjek teknikal dan vokasional juga akan ditawarkan di peringkat menengah rendah, supaya pelajar dapat mengambil bidang yang mereka minati lebih awal.

Pada masa sama katanya, Malaysia akan mengkaji program kerjasama dan bertukar pengalaman dengan institusi berkaitan di Eropah, seperti di Perancis, yang mana sasaran ditetapkan kerajaannya ialah 60 peratus pelajarnya mesti pergi ke sekolah vokasional, sekali gus mereka mengiktiraf vokasional lebih penting berbanding akademik.

"Namun kursus yang ditawarkan di Perancis jauh lebih canggih. Ini contoh di mana kita boleh berkongsi pengalaman, mungkin bertukar tenaga pengajar dan melihat kurikulum apa serta subjek yang mereka ajar. Mungkin kita boleh adakan program pertukaran pelajar untuk melihat apa yang telah dilakukan Eropah," katanya.

Ditanya apakah Malaysia juga akan meletakkan sasaran 60 peratus seperti Perancis, Muhyiddin berkata Malaysia masih jauh terkebelakang iaitu baru 10 peratus dan akan di pertingkatkan kepada 20 peratus dalam tempoh lima tahun ini. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vokay... nama yang tak pernah aku lupa... kat sini aku belajar semasa aku tingkatan 4 dan 5.... dalam jurusan AUTOMOTIF ambil SPMV....

Motto sekolah "WE GOT TO BE NUMBER ONE"...

Doa ringkas selepas solat...

 
Maksudnya:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam. Selawat dan sejahtera semoga dilimpahkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang semulia-mulia pesuruh-Nya, serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, wahai Tuhan kami, hidupkan kami dengan iman, matikan kami dalam iman, serta masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman.

Ya Allah, ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan kedua ibu bapa kami, serta kesihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil.

Ya Allah, akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang tidak baik.

Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia ini dan juga di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab neraka.

Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga dan sahabat-sahabat baginda. Dan segala puji itu tertentu bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.


Kursus 1 Malaysia


Borang kursus 1 Malaysia



Warden ooo warden episod-1...

Memo mencari warden baru keluar lagi... siapa pulak yang akan keluar... KESIAN... apa pun ini la dinamakan warden asrama... habis 2 tahun kontrak bersiap sedia la dengan rumah sewa... tambah-tambah yang ada masalah... bukan nak menuding jari... memang kenyataan nya HABIS MADU SEPAH DIBUANG... engkau buat la apa pun keja mengenai warden... kalau ada yang kata tak buat keja... biasa la tue...

Di mana-mana sahaja warden sama saja... seorang insan yang perlu melakukan tugas-tugas warden yang tercatat dalam peraturan menjadi warden...

Seronok jadi warden nie... tambah-tambah dapat duduk dalam kuarters... potongan rumah separuh... eluan cola separuh... siap dapat balik elaun warden lagi... pusing mai pusing pie... dapat la balik duit yang di POTONG tadi... sama je... kira rumah FREE le.. tak payah pikir sewa bulanan... ada lagi yang seronok nya... nak pie keja punya la dekat... save minyak kenderaan....

Tue yang seronok nya...  yang tak seronok bila HABIS MADU SEPAH DIBUANG... pelbagai kenangan manis dan pahit aku ketika menjadi warden... biarlah menjadi KENANGAN dalam hidup aku... tak payah la nak bercerita kat sini...

TERIMA KASIH kepada pihak pengurusan memberi aku kepercayaan menjadi warden dari tahun 2003 sehingga tahun 2009... 2005-2007 aku jadi KETUA WARDEN... pelbagai yang telah aku belajar ketika menjadi warden... telah mendapat tunjuk ajar dari beberapa rakan seperjuangan seperti zaman aku warden kekwa bersama Fakha... warden bunga raya Azilan dan Sani... warden sakura kak Sal, Zana dan Zatul Iradah... penyelia asrama Sharizal Ngah (Bob yang sebenar)... memang enjoy...
Sharizal Ngah a.k.a BOB Penyelia Asrama...

Bagi yang nak mencuba nasib... silakan... yang penting ikutlah arahan warden-warden yang telah tertera dalam peraturan nya... SELAMAT MAJU JAYA kepada yang bakal menjadi warden... bagi yang TAMAT tempoh jangan KECEWA... ingatlah REZEKI ADA DIMANA-MANA dan MUNGKIN HARI INI HARI DIA ORANG.... bagi warden yang sedia ada berpakatlah jangan asyik mencari kesalahan sesama... kerana KITA SEMASA WARDEN DIPERHATIKAN....

Tuesday, May 10, 2011

Fire Burger Station...

Fire Burger itu la nama nya... dibuka pada bulan April 2010... dihadapan Balai Bomba Simpang Ampat... kini beroperasi di dalam kawasan JMTi... tapak pasar malam JMTi...

Latest... Rusa dan Kambing


Pandangan sisi stall
Tapak Lama
Fire Burger depan Balai Bomba Simpang Ampat

Jalan-Jalan Cari Makan...

Nie lah hobi aku... pantang dengar ada kedai makan baru... pasti akan aku pergi try test... sedap tak sedap belakang kira yang penting makan dan makan... duit aku abis kat makan je... mana tak semakim membesar je aku nie...

        
Nasi Beraini Paha Kambing Puncak Mutiara
Akan di upload lagi gambar-gambar... tak sempat nak bluetooth lagi...

Gila Kek...


INDULGENT CAKE
"Umi hari nie umi masak apa tengahari" tanya Wawa sambil ke dapur... "KEK LAGI..." hehehhe

Menjadi hobi baru buat isteri aku sekarang nie... boleh katakan seminggu sekali buat kek... nie salah satu kek hasil tangan dia la... boleh tahan la sedapnya... kalah SECRET RECIPE...

Kejap aku load lagi kek-kek yang telah di buat oleh isteri a.k.a umi...

RAINBOW CARAMEL CAKE
OREO CHEESE CAKE
CHOCOLATE CAKE
RAINBOW CARAMEL CAKE

Panas Nya...


Panas nya... tue la tajuknya... bukan GOSIP bukan cerita FIRE BURGER yang panas dijual... memang cuaca kita panas sekarang nie... boleh kata setiap malam PANAS... nie dia berita sebab apa kita duduk kat rumah PANAS... petikan di ambil dari BERITA HARIAN online...

KUALA LUMPUR: Kepanasan luar biasa yang berlaku di kebanyakan bandar utama negara, khususnya di Pantai Barat Semenanjung ketika ini sehingga mencecah suhu di antara 35 hingga 36 darjah Celsius dijangka berakhir dalam tempoh terdekat.

Jurucakap Jabatan Meteorologi berkata, fenomena itu disebabkan Ribut Tropika Aere dikesan berlaku di utara Filipina yang meniup angin dari arah barat daya ke negara ini.
“Ia disebabkan kelembapan udara di rantau kita berkurangan dan keadaan ini membawa kepada kurangnya jumlah taburan hujan serta cuaca kering,” katanya di sini, semalam.
Malaysia pernah mencatat suhu 38.3 darjah Celsius di Alor Star, Kedah pada Februari 2005 dan tertinggi sehingga 40.1 darjah Celsius di Chuping, Perlis pada 9 April 1998. Monsun barat daya yang membawa cuaca kering lazimnya berterusan sehingga September.

Dalam pada itu, Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi, Saw Bun Liong, dipetik BERNAMA berkata keadaan panas yang berterusan akan menyebabkan rumput dan tanah menjadi kering.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya mengelakkan pembakaran secara terbuka dan mengurangkan aktiviti luar yang mendedahkan diri mereka secara terus kepada matahari.

Sementara itu, pengamal perubatan, Dr K Venkateswara Rao, berkata berikutan keadaan suhu mencecah sehingga 36 darjah Celcius, orang ramai bukan saja harus mengurangkan aktiviti luar malah perlu mengamalkan corak pemakanan seimbang. “Individu perlu minum air secukupnya dan elak makan makanan pedas serta banyakkan pengambilan sayur,” katanya.
______________________________________________________________

Yang syok nya... bangun pagi tadi aku tutup la suis aircond rumah aku... satu letupan kecil berlaku... punya la PANAS sampai suis rumah aku pun terbakar... dan yang paling penting FIRE BURGER stay maintain HARGA...

Jadi lepas nie sama-sama la kita jaga ALAM SEKITAR sekeliling kita... jangan duk jadi USOP WILCHA lak... asyik nak BAKOR jer... nanti PANAS siapa yang di salahkan...

"LU PIKIR LA SENDIRI" kata NABIL...

20 sen lagi...

Selamat pagi... bangun pagi seperti biasa jam 6.45 pagi... masuk je kereta buka radio... apa lagi dengar radio HOT FM la... konon nya nak dengar panggilan HANGIT... akhirnya tak berjaya sebab tiada siaran dalam kenderaan aku... huhuhu..

Jadi aku ON la aku radio biasa aku SURIA FM... Gula naik 20 sen lagi dari RM2.10 dan sekarang RM2.30 sekilo...

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada hari ini.

azlan"Langkah ini adalah selari dengan strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat," kata Mohd Zain.

Jelasnya, walaupun perubahan harga runcit dibuat, ia adalah lebih rendah berbanding negara serantau, termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Ayat yang sama bagi 5 item PANAS... negara kita lebih rendah dari negara luar...

Saranan kerajaan nak rakyat Malaysia kurangkan makanan bergula... kurang keriuhan gula naik... cuba MINYAK naik... dah tentu orang kita akan NAIK MINYAK... riuh bagai nak rak cerita sana sini... orang tue tak betul orang nie tak betul...

Lepas nie lepak kedai makan jangan terkejut minuman naik harga... AIS KOSONG pun 20 sen... *senyum* jangan lepas nie 50 sen dah la...

Dalam tahun yang semakin moden nie... satu persatu yang dulu mungkin murah akan menjadi mahal... suatu yang mahal pulak akan menjadi murah apabila ia menjadi keperluan... kita boleh tengok peralatan elektronik terutama komputer, telefon dan lain-lain... dulu nya nak pakai pun susah... tapi sekarang nie budak sekolah rendah pun dah pakai semua tue...

Keperluan seperti Tepung, Gula, Minyak Masak dan Ayam paling best sekali bila NAIK... sebab bila benda semua NAIK... yang lain turut akan NAIK terutama di kedai-kedai makan... kalau RON97, RON95 dan DIESEL yang NAIK... dah tentu lah rakyat NAIK MINYAK dan terus NAIK HANGIN...

Apapun yang dilakukan oleh kerajaan ada sebab tertentu... SEBAB apa ye???