Pengikut-pengikut

Friday, July 22, 2011

Saya En WONG dari BANK RAKYAT...

Salam... hari nie aku nak berkongsi pengalaman sikit... pagi tadi masa aku buat mapping jabatan... aku terima panggilan telefon... 

Panggilan telefon dari BANK konon nya... pada mula nya aku tak berapa jelas dengar panggilan tue... apa lagi aku pun melayan la... dia kata dia En Wong dari Bank Rakyat... dia kata aku nak ada buat kad kredit bank rakyat... ish.. sepanjang aku tahu la aku nie apply kad bank rakyat pun idak... cam mana boleh ada kad kredit bank rakyat lak... lepas tue dia mula rasa pelik... dia tanya lagi... dia suruh aku buat laporan kat BANK NEGARA kata ada penipuan kad kredit... siap bagi no telefon lagi... dia kata encik telefon nombor nie bagi laporan kat dia orang...

Sebelum aku letak aku tanya la dia.. bila aku apply kad nie.. dia jawab 24 hari 6 bulan 2011 tahun... hahah cina tu cakap la... aku nak gelak pun ada gak la.. takut pun ada gak.. lepas tue aku tanya lagi... nombor kad lak cam mana.. dia pun kasi la nombor kad tue...dan aku tanya la berapa dah pakai dia jawab limit kad RM10K... dan dah pakai dalam RM9K lebih.. pergh.. terkejut gak la aku... lepas tue selesai je aku bercakap ngan dia... aku pun pikir nak buat apa...

Tanpa fikir panjang aku pun CALL la.... talian BANK RAKYAT yang sebenar tue memastikan yang betul ke BANK RAKYAT ada call aku... yang boleh aku call bank nie sebab aku confius sebab ada cina ke keja kat bank rakyat nie.. setahu aku kalau ada pun boleh kira kot.... ni cakap english pun tak berapa betul... hehe Disebabkan pengalaman yang banyak mengenai bank nie... aku pun call la TELE BANK RAKYAT... lepas tue aku buat laporan la kat mereka yang saya ada terima panggilan dari BANK RAKYAT dari nombor sekian-sekian... lepas tue aku pun buat checking akaun aku kat bank sama ada betul atau tidak... jawapan yang berbeza dari En Wong tadi... pihak bank kata saya tak pernah memohon sebarang kad kredit dari bank rakyat... dalam sistem bank pun tak wujud... cam mana la EN WONG tadi cakap ada... jadi bertindak lah secara bijak jika anda terkena panggilan begini...pelbagai cara orang nak MENIPU KITA... 

Langkah bijak yang perlu jika anda menerima panggilan... buat panggilan kepada pihak BANK tersebut buat confirmation semula sama ada pihak bank ada buat panggilan atau tidak.... jika tidak boleh buat aduan anda ke bahagian sepatutnya...

AWAS DENGAN PENIPUAN BEGINI... MUNGKIN ANDA MANGSA SETERUSNYA... kesian pihak BANK RAKYAT tak pasal-pasal jadi sasaran...

No comments:

Post a Comment