Pengikut-pengikut

Friday, March 23, 2012

Nota Teori CAD 2...

 
Bermula pada 1980-an reka bentuk program komputer bantuan mengurangkan memerlukan draftsmen ketara, terutama dalam syarikat-syarikat kecil bersaiz pertengahan. Kemampuan dan keupayaan mereka untuk berjalan pada komputer peribadi juga dibenarkan jurutera untuk melakukan kerja penggubalan mereka sendiri, menghapuskan keperluan untuk jabatan seluruh. 

Dalam dunia hari ini, ramai pelajar di universiti tidak mempelajari teknik-teknik penggubalan manual kerana mereka tidak perlu untuk berbuat demikian. Hari-hari lukisan tangan untuk lukisan akhir adalah semua tetapi lebih. Universiti-universiti tidak lagi memerlukan penggunaan protractors dan kompas untuk mencipta lukisan, sebaliknya terdapat beberapa kelas yang memberi tumpuan kepada penggunaan perisian CAD seperti Creo, Jurutera dahulunya Pro,-MS IEAS, The Edge Pepejal, Kerja Pepejal ZWCAD, dan AutoCAD. Walau bagaimanapun, kebolehan untuk lakarkan dan memahami geometri di belakang penggubalan masih penting untuk mana-mana pengendali CAD.Reka bentuk bantuan komputer semasa pelbagai pakej perisian daripada sistem merangka 2D-vektor berasaskan kepada pepejal 3D dan model yang permukaan. 

Pakej moden CAD boleh juga sering membenarkan putaran dalam tiga dimensi, membolehkan tontonan objek yang direka dari sudut apa-apa yang diingini, bahkan dari dalam melihat keluar.Beberapa perisian CAD mampu pemodelan matematik dinamik, di mana ia boleh dipasarkan sebagai CADD - reka bentuk bantuan komputer dan penggubalan.CAD digunakan dalam reka bentuk alat dan jentera dan dalam penggubalan dan reka bentuk semua jenis bangunan, dari kecil jenis kediaman (rumah) kepada struktur perdagangan dan perindustrian terbesar (hospital dan kilang-kilang).

CAD terutamanya digunakan untuk kejuruteraan terperinci bagi model 3D dan / atau lukisan 2D komponen fizikal, tetapi ia juga digunakan sepanjang proses kejuruteraan dari reka bentuk konsep dan susun atur produk, melalui kekuatan dan analisis dinamik perhimpunan definisi pembuatan kaedah komponen. Ia juga boleh digunakan untuk objek reka bentuk.CAD telah menjadi satu teknologi yang penting terutamanya dalam skop teknologi bantuan komputer, dengan manfaat seperti kos pembangunan yang lebih rendah produk dan reka bentuk yang dikurangkan dengan ketara kitaran. CAD membolehkan pereka bentuk susun atur dan membangunkan kerja pada skrin, mencetak dan simpannya untuk penyuntingan masa depan, menjimatkan masa pada lukisan-lukisan mereka.

No comments:

Post a Comment