Pengikut-pengikut

Friday, March 23, 2012

Nota Teori CAD 3...

File:Cad crank.jpgPereka telah lama digunakan komputer untuk pengiraan mereka.Perkembangan awal telah dijalankan pada tahun 1960-an dalam industri pesawat dan automotif di kawasan pembinaan permukaan 3D dan pengaturcaraan NC, kebanyakan ia bebas daripada satu sama lain dan sering kali tidak terbuka diterbitkan sehingga lebih kemudian. Sebahagian daripada kerja-kerja penerangan matematik pada bahagian lengkung telah dibangunkan pada awal tahun 1940-an oleh Robert Issac Newton dari Pawtucket, Rhode Island. Robert A. Heinlein dalam novel beliau 1957 Pintu ke Summer mencadangkan kemungkinan Dan Penggubalan robot.Walau bagaimanapun, mungkin kerja-kerja yang paling penting pada bahagian lengkung polinomial dan permukaan yang diukir telah dilakukan oleh Pierre Bezier (Renault), Paul de di Casteljau (Citroen), Steven Anson Coons (MIT, Ford), James Ferguson (Boeing), Carl de orang yg kurang sopan (GM) , Birkhoff (GM) dan Garibedian (GM) pada 1960-an dan W. Gordon (GM) dan R. Riesenfeld pada tahun 1970-an.
Ia diperdebatkan bahawa titik perubahan pembangunan sistem Sketchpad yang di MIT pada tahun 1963 oleh Ivan Sutherland (yang kemudian mewujudkan sebuah syarikat teknologi grafik dengan Dr. David Evans). Ciri tersendiri Sketchpad adalah bahawa ia membenarkan pereka bentuk untuk berinteraksi dengan komputer secara grafik: reka bentuk boleh dimasukkan ke dalam komputer dengan melukis pada monitor CRT dengan pen cahaya. Berkesan, ia adalah satu prototaip antara muka pengguna grafik, salah satu ciri yang tidak boleh diketepikan CAD moden.

Aplikasi komersial pertama CAD dalam syarikat-syarikat besar dalam industri automotif dan aeroangkasa, serta dalam bidang elektronik. Hanya syarikat-syarikat besar mampu komputer mampu melaksanakan pengiraan. Projek syarikat yang ketara ialah di GM (Dr Patrick J.Hanratty) dengan DAC-1 (Design yang diperkukuhkan oleh Komputer) 1964; Lockheed projek; Bell GRAPHIC 1 dan di Renault (Bezier) - UNISURF 1971 reka bentuk badan kereta dan alat.

Salah satu peristiwa yang paling berpengaruh dalam pembangunan CAD adalah pengasas MCS (Pembuatan dan Consulting Services Inc.) Pada tahun 1971 oleh Dr. PJ Hanratty, [11] yang menulis ADAM sistem (Penggubalan Automatik Dan Pemesinan) tetapi yang lebih penting yang dibekalkan kod kepada syarikat-syarikat seperti McDonnell Douglas (Unigraphics), Computervision (CADDS), Calma, Gerber, Autotrol dan Data Kawalan.

Oleh kerana komputer menjadi lebih murah, kawasan permohonan telah berkembang secara beransur-ansur. Pembangunan perisian CAD untuk komputer desktop peribadi adalah dorongan bagi permohonan hampir universal dalam semua bidang pembinaan.

Perkara utama yang lain pada 1960-an dan 1970-an akan menjadi asas sistem CAD Amerika Pengkomputeran, Intergraph, IBM, Intergraph IGDS pada tahun 1974 (yang membawa kepada MicroStation Sistem Bentley pada tahun 1984) 

Pelaksanaan CAD telah berkembang secara mendadak sejak itu. Pada mulanya, dengan 3D pada tahun 1970-an, ia biasanya terhad untuk menghasilkan lukisan serupa dengan lukisan tangan digubal. Kemajuan dalam pengaturcaraan dan perkakasan komputer, pemodelan pepejal terutamanya pada tahun 1980-an, telah dibenarkan penggunaan komputer dalam aktiviti reka bentuk yang lebih versatil. 

Produk utama bagi tahun 1981 adalah pakej pemodelan pepejal-Romulus (ShapeData), dan Uni-Pepejal (Unigraphics) berdasarkan PADL-2 dan pelepasan permukaan Pemodel CATIA (Systemes Dassault). Autodesk diasaskan tahun 1982 oleh John Walker, yang membawa kepada sistem AutoCAD 2D. Langkah seterusnya adalah pelepasan JURUTERA Pro / pada tahun 1988, yang menandakan penggunaan kaedah permodelan berasaskan ciri dan parametrik menghubungkan parameter ciri-ciri. Juga penting kepada pembangunan CAD adalah pembangunan B-rep kernel pemodelan pepejal (enjin untuk memanipulasi geometri dan topologi objek 3D konsisten) Parasolid (ShapeData) dan Acis (Spatial Technology Inc) pada akhir tahun 1980-an dan mula tahun 1990-an, kedua-dua diilhamkan oleh kerja Ian tocang. Ini membawa kepada pembebasan pakej mid-range seperti SolidWorks pada tahun 1995, The Edge Pepejal (ketika itu Intergraph) pada tahun 1996 dan Autodesk Inventor pada tahun 1999.

No comments:

Post a Comment