Pengikut-pengikut

Friday, March 23, 2012

Nota Teori CAD 1...

Rekabentuk bantuan komputer (CAD), juga dikenali sebagai rekabentuk bantuan komputer dan penggubalan (CADD), ialah penggunaan teknologi komputer untuk proses reka bentuk dan dokumentasi. Penggubalan Computer Aided menerangkan proses merangka dengan sebuah komputer. CADD perisian menyediakan pengguna dengan input-alat bagi tujuan memperkemas proses rekabentuk, proses penggubalan. dokumentasi, dan pembuatan. 
File:Schneckengetriebe.png


CADD output selalunya dalam bentuk fail elektronik untuk cetak atau operasi pemesinan. CADD perisian menggunakan grafik vektr sama ada berasaskan untuk menggambarkan objek penggubalan tradisional, atau mungkin juga menghasilkan grafik raster yang menunjukkan penampilan keseluruhan objek yang direka.CAD selalunya melibatkan lebih daripada hanya bentuk. Seperti dalam penggubalan manual lukisan teknikal dan kejuruteraan, output CAD mesti menyampaikan maklumat, seperti bahan-bahan, proses, dimensi, dan had terima, mengikut khusus konvensyen aplikasi. CAD boleh digunakan untuk keluk reka bentuk dan angka-angka dalam ruang dua dimensi (2D); atau lengkung, permukaan dan pepejal dalam ruang tiga dimensi (3D) 

CAD adalah seni yang penting industri yang meluas digunakan dalam pelbagai aplikasi, termasuk automotif, pembinaan kapal, dan industri aeroangkasa, reka bentuk industri dan seni bina, prostetik, dan banyak lagi.

CAD juga digunakan secara meluas untuk menghasilkan animasi komputer untuk kesan khas dalam filem-filem, pengiklanan dan manual teknikal. Keleluasaan moden dan kuasa komputer bermaksud bahawa botol minyak wangi dan dispenser syampu direka menggunakan teknik yang tidak pernah didengar oleh jurutera pada 1960-an. Kerana kepentingan ekonomi yang besar, CAD telah menjadi pendorong utama untuk penyelidikan dalam geometri pengiraan, grafik komputer (perkakasan dan perisian), dan geometri kebezaan diskret.
Rekabentuk model geometri bagi bentuk objek, khususnya, kadang-kadang dipanggil rekabentuk geometri berbantukan komputer (CAGD).

Dalam bidang CAD, perintah banyak tersedia untuk melukis bentuk geometri asas. Contohnya termasuk BULATAN, poligon, ARC, ELLIPSE, dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment